عملکرد سیستم مقاومت اجتماعی – قسمت ۱۲


عملکرد سیستم مقاومت اجتماعی

در مباحث پیشین پیرمغان به بررسی چگونگی انتقال عامل منفی ترس توسط دستگاه جبّار حاکمه در سطح جامعه پرداخت.



چگونه ترس از یک نقطه آغاز و در سراسر اندام جامعه انتشار می یابد؟

سپس به ارائۀ راهکارهای لازم برای مقابله با مقولۀ ترس که در پیکرۀ جامعه نفوذ و گسترش می یابد اشاره نمود.

راهکار پیرمغان؛ ایجاد سیستم مقاومت در درون جامعه : ممانعت از "اتمیزه شدن آحاد جامعه" و فعال نمودن پتانسیل انرژی جمع "ایجاد هسته مقاومت در درون جامعه" .

دستگاه حاکمه از طریق ایجاد عامل منفی ترس در جامعه سعی در استیلاء و گسترش آن در پیکرۀ جامعه دارد.


چگونگی ایجاد سیستم مقاومت در درون جامعه (مثال)
پیر مغان در جمع یزدان پرستان و خدمتگزاران به آتش در حلقه ای نشسته و مغ بچگان به آموزه های او گوش سپرده اند. برای تشریح ایجاد هسته مقاومت پیرمغان مثالی را مطرح می سازد. وی خطاب به مغبچگان می گوید اگر سر میله فلزی را بر روی آتش بگیرید چه اتفاقی می افتد؟ مغبچگان در پاسخ می گویند : انرژی و حرارت ناشی از آتش سر میلۀ فلزی را داغ و قرمز می کند و در اندک زمانی حرارت و گرما در طول میلۀ فلزی به جریان در می آید و به تمام نقاط آن منتقل می گردد و تمام میله فلزی اگرچه روی آتش قرار ندارد اما بواسطه حرارت وارد شده بر سر میلۀ فلزی ، به شدت داغ و ملتهب می گردد.



سپس پیرمغان میله دیگری را که دو سر آن مستقیم و راست (خدنگی) و قسمت میانی آن مانند فنر تاب داده شده را روی آتش قرار می دهد بدون آنکه دسته ای (عایق) داشته باشد و یک سر ان را در دست می گیرد. مغ بچگان مشاهده می کنند که یک سر میلۀ فنری داغ و قرمز رنگ شده است و حرارت در درون میله انتقال می یابد اما حرارت هنگامیکه به قسمت حلقوی میله می رسد دیگر بر روی میله تأثیری نمی گذارد و در سر دیگر میله که در دست پیر مغان است هیچ اثری از خود حرارت برجای نمی ماند. یعنی سر دیگر میله همچنان سرد است.

سپس پیر مغان بیان می کند : این میله و میله قبلی هر دو از جنس فلز و هادی انرژی حرارتی هستند. اما چرا حرارت در میله حلقوی منتقل نمیشود؟ علت آن است که میله حلقوی دارای "سیستم مقاومت در درون خود" است یعنی هرگاه انرژی حرارتی به قسمت حلقوی میله فلزی می رسد در سیستم حلقوی انرژی حرارتی به تدریج تحلیل می رود و خنثی میشود و انرژی حرارتی در قسمت حلقوی سیستم فلزی سرشکن میشود و دیگر انتقال نمی یابد.مغبچگان به حقیقت راز سیستم حلقوی میله فلزی برای عدم انتقال انرژی حرارتی پی بردند و دریافتند که به علت تغییر حالت فیزیکی در میله فلزی (هادی انرژی حرارتی) نیازمند کاربرد عایق برای ایمنی بدن در برابر حرارت برخاسته از آتش نیستند. میلۀ فلزی در ذات خود هادی انرژی حرارتی است اما با تغییر مکانیزم فیزیکی در خود به عایق انرژی حرارتی مبدل می گردد. سپس پیرمغان بیان نمود که این نمونه ای بود از تغییر شیء هادی به شیء عایق (تغییر کاربری). از همین قاعده در سیستم های اجتماعی می توان بهره جست بدین ترتیب که دستگاههای جبار حاکمه سعی دارند عامل منفی ترس را در پیکرۀ جامعه منتقل سازند. بکاربردن سیستم مقاومت حلقوی در قلب جامعه با ممانعت از انتقال ترس در جامعه موجب سرشکن شدن عامل ترس در قلب سیستم مقاومتی اجتماع و بازگشت آن به نقطۀ مبدأ پیدایش می گردد.




عملکرد سیستم مقاومت اجتماعی - ایجاد هستۀ مقاومت در قلب جامعه مانع از انتشار ترس در پیکرۀ اجتماعی و اتمیزه شدن آحاد مردم (فلج شدن اجتماع) و باعث پیوستن آنها برای تشکیل جبهه های متحد در درون جامعه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر