پدیدۀ مآرج و قانونمندی های آن و ارتباط آن با وقایع اجتماعی- قسمت ۲۲



پدیدۀ مآرج و قانونمندی های آن و ارتباط آن با وقایع اجتماعی

سئوال : قانونمندیهای مکتب مغان دارای چه کاربردی در تحولات اجتماعی است؟ ایا تشبیه صرف است یا دارای اهمیت راهبردی و اجرایی هم هست؟


قانون انتقال انرژی (کنش و واکنش)


در مباحث گذشته راجع به قانون انباشت انرژی پتانسیل در درون فنر و باز شدن فنر و بازگشتن فنر به نقطه مبدأ مطالبی ارائه شد.




پدیدۀ مآرج و قانونمندی های آن

هنگامیکه به سطح آب دریا نگاه می کنیم ، مشاهده میشود که امواجی بر سطح اب دریا در حال حرکت است ، این حرکت ناشی از انرژی ایست که در زنجیرۀ مولکولهای تشکیل دهندۀ آب دریا منتقل میشود. تا زمانیکه آب باشد این انرژی به این ترتیب از الکتروهای اتمهای تشکیل دهندۀ مولکول به الکترون های بعدی بطور زنجیره ای انتقال پیدا می کند. تا زمانیکه آب و خاک در ساحل با هم تلاقی پیدا می کنند. چنانچه ساحل شنی باشد آب دریا وارد ساحل میشود و باز می گردد و مقداری هم شنهای ساحل را جابجا می سازد و با جابجایی شنهای ساحلی انرژی را به خاک منتقل میسازد. اما در سواحل صخره ای ، پدیدۀ دیگری وجود دارد (موج شکن). به این ترتیب که ساحل صخره ای یا دیوارۀ بتنی انرژی وارده از سوی آب دریا را جذب نمی نماید و انرژی وارده را به مبدأ انتشار باز می گرداند. زنجیره ای از امواج را در سطح اقیانوس در نظر بگیرید که کمیت مقداری از انرژی (مجموعه انرژی) را حمل می کنند تا به دیوارۀ ساحل صخره ای یا بتنی (موج شکن) می رسند ف دیوارۀ بتنی صاف و نفوذ ناپذیر است و هیچ قسمت از انرژی حمل شده به ساحل توسط مولکولهای آب دریا را جذب نمی نماید در نتیجه وقتی امواج آب دریا به ساحل برخورد می کند و امکان جذب میسر نبود ، پس زده میشود، توسط ساحل بتنی به داخل آب باز می گردد یعنی برابر با نیرویی که از دریا به ساحل انتقال پیدا کرده است، ساحل صخره ای یا دیوارۀ بتنی موج شکن به همان میزان انرژی را به داخل دریا بازمی گرداند. این دو انرژی به لحاظ کمیت مقداری کاملاً با هم برابرند، یعنی انرژی کنش و واکنش با هم برابرند.



در اینجا سه پدیده بوجود می آید : موج و پس موج و پدیدۀ ناشی از تلاقی موج و پس موج. از تلاقی موجی که بسوی ساحل در حرکت است و پس موج ناشی از تلاقی موج پیشین با صخرۀ بتنی ، پدیدۀ جدیدی رخ می دهد که مآرج نامیده میشود.
مآرج چیست؟ مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ (سورۀ رحمن - آیۀ ۱۹) ، یعنی در محل تلاقی دو اقیانوس انرژی مآرج (انفجار) بوجود می آید.


پدیدۀ ناشی از تلاقی موج و پس موج ایجاد انفجار می کند و انرژی موج و پس موج همدیگر را با ایجاد این انفجار خنثی می کنند.


پدیدۀ مآرج قانونمند است و بر اساس ارادۀ مولکولهای آب و یا ارادۀ اقیانوس و ارادۀ ساحل کار نمی کند و قانونمند است و تابع قانون انتقال انرژی است. همین وضعیت در سطح جامعه نیز وجود دارد و به انفجارهای اجتماعی می انجامد.(انقلاب)

ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر